przyroda w USA

USA – vol. 2, przyroda, kaniony, parki narodowe

Jurate
Jurate , 22/11/16

Jadąc pierwszy raz do USA, najbardziej chciałam zobaczyć tamtejsze, znane miasta jak Nowy Jork, San Francisco, Los Angeles, Miami i wiele innych. Tyle się o nich słyszało, oglądało się w filmach, więc myślałam, że zobaczenie ich na własne oczy wywrze na mnie niezapomniane wrażenie. I choć każde z tych miast jest bardzo ciekawe i warte zobaczenia, tak naprawdę największe wrażenie w Stanach wywarła na mnie sama przyroda.

Niesamowite i niewidziane nigdzie dotąd przestrzenie, zmieniające się kolory gór, ogromne drzewa sekwoi, wodospady, kaniony i pustynie. Drogi, którymi jedzie się samotnie, bez korków, gdzie nawet nie widać aut ani daleko z przodu ani z tyłu, a po lewej i prawej stronie na horyzoncie nie widać końca wolnej, niezagospodarowanej przestrzeni. To rzeczywiście daje poczucie niesamowitej wolności.

Podczas jednego wyjazdu udało nam się zobaczyć Wielki Kanion, Kanion Antylopy, Lake Powell , Park Narodowy Kanionu Bryce, Dolinę Śmierci i Park Narodowy Yosemite.

USA – vol. 1, Nowy Jork przeczytasz tutaj

Przyroda w USA – Wielki Kanion

Wielki Kanion Kolorado jest położony w północnej części stanu Arizona. Najłatwiej jest się dostać na południową krawędź kanionu (South Rim), która znajduje się około 4 godziny jazdy samochodem od Las Vegas i jest otwarta dla turystów przez cały rok. W południowej części kanionu znajduje się centrum informacji turystycznej, a na punkty widokowe można dojechać darmowym autobusem, kursującym z Grand Canyon Village.

O Wielkim Kanionie słyszałam tyle, że jadąc tam miałam wielkie oczekiwania co do ładnych widoków. Natomiast zupełnie zaskoczyła mnie dzikość tamtego parku narodowego. Można zupełnie bez żadnych zabezpieczeń chodzić tuż obok przepaści, nie ma tam bramek, grodzeń czy strażników. Co szczególnie w Stanach wydawało się być dosyć niesamowite (tam zabezpieczenia przy wejściu do jakiegokolwiek muzeum przypominają te, które znajdują się na międzynarodowych lotniskach). Kolejną ciekawą rzeczą wydało się to, że nie czuło się tam tłumów turystów. Choć ludzi było sporo, przy takiej przestrzeni, każdy po prostu chodził sobie we własnych grupach i nie wchodziło się zbytnio sobie w drogę.

A widoki całkowicie mnie nie zawiodły. Szczególnie warto zostać tam do zachodu słońca – kolory wtedy zapierają dech w piersiach.

przyroda w USA przyroda w USA przyroda w USA przyroda w USA

Przyroda w USA – Kanion Antylopy

Wjeżdżając na teren Kanionu Antylopy trzeba uregulować opłatę na rzecz Indian Navajo, ponieważ znajduje się on na terenie rezerwatu tego plemienia, w stanie Arizona. Zwiedzanie na własną rękę nie jest dozwolone ze względów bezpieczeństwa, dlatego też trzeba wykupić wycieczkę z przewodnikiem. Kanion jest bardzo wąski i gdy zaczyna padać, bardzo szybko napełnia się wodą, co może stanowić nawet zagrożenie życia turystów.

Kanion dzieli się na dwie części – górną i dolną. Ze względu na tłumy turystów w górnej części, zdecydowaliśmy się na zwiedzanie jedynie dolnej. Poruszaliśmy się z przewodnikiem i grupą około 15-osobową, więc nie było tłoku ani problemów ze zrobieniem ładnego zdjęcia bez tłumu ludzi w tle.

Zejście do Kanionu było dla mnie nieco klaustrofobiczne, bo schodzi się do wąskiej długiej dziury w ziemi. Sam dolny Kanion jest również bardzo wąski, czasem trzeba dosłownie przeciskać się przez skały. Natomiast na pewno warto się przełamać, ponieważ klimat i widoki wewnątrz robią duże wrażenie. Woda wyrzeźbiła tu niesamowite kształty, a wpadające do środka światło słoneczne dokańcza to dzieło i pozwala na zrobienie ładnych i niecodziennych zdjęć.

przyroda w USA przyroda w USA przyroda w USA przyroda w USA

Przyroda w USA – Lake Powell

W okolicach miejscowości Page w stanie Arizona planowaliśmy zwiedzić tylko Kanion Antylopy, natomiast tuż po wyjściu z powrotem na górę, przy śniadaniu, przypomniał mi się stary teledysk Britney Spears „I’m not a girl” i zaczęliśmy szukać w internecie, czy w okolicy przypadkiem nie ma jakiegoś jeziora. I w ten sposób natrafiliśmy na Lake Powell. Dzięki, Britney 😀

Będąc w okolicy, nie odwiedzenie Lake Powell byłoby grzechem. Błękitna woda, kontrastująca z ognistym kolorem skał, do tego nieregularny kształt jeziora i skały przypominające hollywoodzkie westerny robią to miejsce wyjątkowym. Dodatkowym atutem dla mnie jest to, że jest to miejsce całkowicie dzikie, nienaruszone przez człowieka i nieprzystosowane pod turystów licznymi hotelami, restauracjami ani budkami z hot-dogami. Jest po prostu pięknie i spokojnie.

przyroda w USA przyroda w USA

Przyroda w USA – Park Narodowy Kanionu Bryce

Park Narodowy Kanionu Bryce znajduje się w południowo-zachodniej części stanu Utah. Byłam oczarowana soczystym, pomarańczowo-czerwonym kolorem perfekcyjnie wyrzeźbionych skał, no i oczywiście przestrzenią. Z czerwienią i suchymi skałami świetnie kontrastują choinki rosnące w dolinie i lasy widoczne daleko w horyzoncie. Z powodu napiętego grafiku, jaki sobie założyliśmy, w Kanionie Bryce nie mieliśmy zbyt dużo czasu na zwiedzanie. Myślę, że warto byłoby poświęcić jemu nieco więcej czasu i wybrać się na dłuższy spacer, podziwiając niesamowite kształty skał. Aż ciężko uwierzyć, że tak perfekcyjne rzeźby są dziełem samej przyrody.

przyroda w USA przyroda w USA przyroda w USA

Przyroda w USA – Dolina Śmierci

Przygotowując się do przejazdu przez Dolinę Śmierci podeszliśmy do tematu bardzo dosłownie – zatankowaliśmy bak paliwa do pełna i kupiliśmy spore zapasy wody. Woleliśmy nie ryzykować na pustyni, uznawanej za jedno z najgorętszych i nieprzyjaznych miejsc na ziemi, gdzie stacji benzynowych czy innych miejsc na postój jest bardzo mało.

Dolina Śmierci w Kalifornii, to właśnie jedno z tych miejsc w Stanach, gdzie na drodze czujesz się całkowicie samotnie. My wykorzystaliśmy ten fakt do zrobienia długiej foto sesji, siadając na środku drogi. W przeciągu pół godziny robienia zdjęć nie minął nas ani jeden samochód.

Ale oczywiście głównym atutem są tu widoki i niesamowite kolory piasku i skał, zmieniające się od szarego, po złoty, zielony, a nawet różowy, czy Racetrack Playa, wyschnięte i popękane od upału dno słonego jeziora.

przyroda w USA przyroda w USAprzyroda w USA przyroda w USAprzyroda w USA

Szczególnie pięknie robi się tu o zachodzie słońca – wtedy kolory są jeszcze mocniejsze, a zdjęcia robione nawet komórką wyglądają tak, jakby użyto do nich profesjonalnego sprzętu.

przyroda w USA przyroda w USA przyroda w USA

Przyroda w USA – Park Narodowy Yosemite

Tak samo jak Dolina Śmierci, Park Narodowy Yosemite znajduje się w stanie Kalifornia. I na tym kończą się podobieństwa tych dwóch miejsc. Odwrotnie do gorącej, suchej i nieprzyjaznej Doliny Śmierci, park Yosemite wyróżnia się bujną roślinnością i przyjazną zwiedzaniu świeżą atmosferą. Tu zwiedzamy imponujące góry, wysunięte spośród gęstego lasu, liczne, przepiękne jeziora i wodospady oraz olbrzymie drzewa sekwoi. Chociaż tych drzew tak naprawdę miałam nadzieję zobaczyć więcej – widziałam ich tam jedynie kilka. Po więcej pewnie trzeba byłoby pojechać do Parku Narodowego Sekwoi.

Spędziliśmy tu prawie cały dzień, ale, podobno jak w przypadku Kanionu Bryce, teraz zostawiłabym sobie na zwiedzanie tego przepięknego miejsca dużo więcej czasu. Tak naprawdę warto tutaj przyjechać nawet na kilka dni, rozbić namiot na polu kampingowym i oddać się chwili w otoczeniu niesamowicie pięknej przyrody.

przyroda w USA przyroda w USA przyroda w USA przyroda w USA przyroda w USA

A jakie są Wasze ulubione Parki Narodowe i miejsca w USA? A może wcale nie trzeba aż tak daleko jechać i możecie polecieć jakieś świetne miejsca na podziwianie przyrody w Europie? Koniecznie podzielcie się w komentarzach!