Nowy Jork

USA – vol. 1, Nowy Jork

Jurate
Jurate , 13/11/16

Jakiś czas temu, z grupą przyjaciół zaplanowaliśmy sobie 3-tygodniową objazdówkę po Stanach Zjednoczonych. Od tamtego czasu zakochałam się w tym kraju, w niewyobrażalnych dotąd przestrzeniach, przepięknej przyrodzie, wyluzowanym stylu życia i nawet w tłustym, niezdrowym jedzeniu. Jeszcze tego samego roku wróciliśmy tam na kolejne wakacje, na wypoczynek, zwiedzanie i oczywiście, na zakupy. Jak na razie udało mi się odwiedzić sześć Stanów i to w zupełności wystarczyło, aby zrozumieć, jak bardzo różnorodny jest ten kraj. Pod kątem przyrody, klimatu, ale nawet i stylu życia. Ponieważ nie ma możliwości opisać wszystkich wrażeń z łącznie ponad pięciu tygodni podróżowania w jednym wpisie, przygotowałam ich dla Was całą serię.

New York, New York!

Nowy Jork

Pierwsze miasto, jakie odwiedziliśmy w Stanach było, jakże inaczej, Nowy Jork! Dla wiernej fanki serialów Friends i Seks w Wielkim Mieście, był to kierunek bardzo oczywisty.

Byliśmy tam w lipcu i niestety trafiliśmy na piekielnie gorącą pogodę. Już o ósmej rano otwierając drzwi i wychodząc z klimatyzowanego hotelu, uderzała w nas fala gorąca. Tak, jakbyś uderzył twarzą w piec. Nie ułatwiało nam to zwiedzania, ale i tak dzielnie, jedno po drugim odhaczaliśmy obowiązkowe punkty turystyczne – śniadanie na trawie w Central Parku, spacer po Piątek Alei, wjechanie na górę Rockefeller Center (Top of the Rock), dotknięcie Statuy Wolności, zdjęcie z półnagim kowbojem na Times Square, przejście się po Brooklyn Bridge, odwiedzenie Ground Zero Memorial czy Grand Central Terminal (gdzie nakręcona została do bólu romantyczna ostatnia scena z filmu „To tylko seks”, widzieliście?) i wiele, wiele innych.

Nowy Jork Nowy Jork Nowy Jork Nowy Jork Nowy Jork Nowy Jork

Nowy Jork wywarł na mnie duże wrażenie, szczególnie dzięki niezliczonym filmom, teledyskom, programom i książkom, gdzie miasto odgrywa jedną z głównych ról (the city that never sleeps). Będąc tam po raz pierwszy, czujesz się tak, jakbyś to miasto znał już od dawna.

Oczywiście nie wszystko w Nowym Jorku jest tak piękne, jak pokazują to filmy. Odrobinę rozczarowało mnie to, że nie znając miasta, wcale nie jest tak łatwo trafić na ładne, klimatyczne kawiarenki (jakie widzimy praktycznie w każdym odcinku serialu Seks w Wielkim Mieście). Natomiast wszędzie jest pełno fast foodów. Kolejnym przykrym odkryciem było to, że w niemal wszystkich popularnych, turystycznych miejscach jest niesamowity tłok. Na przykład wieczorem na Times Square jest aż trudno się poruszać, jakby się było na jakimś koncercie rokowym.  A kolejka przy Ground Zero Memorial wydaje się nie mieć końca.

Nowy Jork – Central Park

Natomiast pozytywnie zaskoczył mnie Central Park. Okazało się, że jest to zielona oaza spokoju w samym sercu Manhattanu. Park jest na tyle duży, że nie odczuwa się tam tłumów ludzi (albo tylko my jako jedyni odważyliśmy się zwiedzać park w takich upałach!) i bez większego problemu można znaleźć spokojne miejsce na śniadanie na trawie lub opalanie się z pięknym widokiem na miasto. Tylko jedno miejsce w parku wydaje się nigdy nie być całkiem puste – trasa biegowa wokół jeziora Jacqueline Kennedy Onassis Reservoir. Nawet przy ponad trzydziestu stopniach mijali nas zapaleni biegacze (przy takich temperaturach powietrza bolało nawet patrzenie na nich !).

Nowy Jork Nowy JorkNowy Jork Nowy Jork

Nowy Jork – warto zobaczyć

Po wizycie w Central Parku warto jest przejść się po Upper West Side. Tu znajdziemy pięknie utrzymane kamienice, różnego rodzaju sklepiki (co prawda, nie najtańsze), całkiem ładne kawiarenki i ładne miejsca na posiedzenie na ławce, obserwując jak płynie życie mieszkańców.

Wieczorem natomiast niesamowity klimat znajdziemy w Pier 17, przy rzece East River. Są tam liczne knajpki i restauracje oraz piękne widoki na rzekę. Godzinami przesiadywaliśmy tam obserwując pływające statki i oświetlone mosty, czyli jedną z najbardziej charakterystycznych cech miasta. Słyszałam, że Pier 17 miał w tym roku być odnawiany, więc mam nadzieję, że po remoncie będzie nowocześniej, ale klimat pozostanie ten sam.

Nowy Jork Nowy Jork Nowy Jork

Ze wszystkimi swoimi lepszymi i gorszymi stronami, Nowy Jork jest z pewnością bardzo wyjątkowym miastem, innym niż wszystkie, jakie dotąd widziałam (również w samych Stanach). Na pierwszy rzut oka przetłacza swoją wielkością, ilością wieżowców, ludzi, sklepów, taksówek itd., ale wyróżnia się również różnorodną architekturą – od starych kamienic po imponujące wieżowce, pięknymi parkami, klimatycznymi miejscami nad wodą i niezliczonymi muzeami, teatrami i znanymi miejscami turystycznymi. Nowy Jork się kocha lub się go nienawidzi, trudno jest natomiast pozostać jemu obojętnym.